Кілька слів про походження будьонівки

Кілька слів про походження будьонівки


Останні років шістдесят в науковому та білянауковому середовищі точаться палкі суперечки щодо походження головного убору Червоної Армії початкового періоду - "Фрунзевка", "Богатирка", а найчастіше відомої більшості як "Будьонівка" (офіційне найменування "шолом суконний"). І майже стільки ж - щодо прийнятої разом з нею шинелі "с разговорами". Причому одна з назв - "кафтан піхотний", були з "разговорами" і гімнастерки ...


Прихильники великої і могутньої Російської імперії часто вказують що мовляв шоломи і шинелі богатирські придумали при останньому російському імператорі Миколі II. Правда нічим довести це твердження не можуть - ніяких документальних свідчень не збереглося. Доводиться надувати щоки про купця Второва, розповідати "ну ви ж розумієте, не могли мовляв більшовики в Громадянську війну форму шити, вони ж все господарство розвалили і т.п."


Прихильники версії про те, що будьонівка з'явилася саме в Червоній Армії і розроблялася саме для Червоної Армії мають мабуть побільше доказів - тут і постанова Реввійськради та наказ про конкурс від 16 січня 1919 року, і спогади про те як художник Васнецов працював над ескізами, та й самі ескізи.


Загалом проти "червоної" версії походження будьонівку є тільки одне заперечення - і це товариш Троцький. Він активно просував будьонівку як головний убір, сам її носив. Але прихильники «руського мира» завжди заперечують - мовляв «ну не міг, не міг Лейб Бронштейн просувати таку середньовічно споконвічно-російську, патріотичну боярську річ ... Який такий російський патріотизм, звідки взяти йому .. . Вкрав напевно».

Документів немає, але регулярно пишуть ось таке: "Древнерусские мотивы, очевидно прослеживающийся в шлемах или шапках - «богатырках», свободных рубахах-гимнастерках и длинных шинелях с «разговорами» (поперечные стрелы-застежки), подчеркивали национальную принадлежность воинов, что никак не вписывалось в космополитичную концепцию мировой революции. Под всеми приведенными выше документами стоит подпись Л. Д. Троцкого, который не мог пропустить такое вопиющее несоответствие".  

Довгий час для мене це питання не цікавило зовсім. Однак одного разу мені на очі потрапила реконструкція вершника Хозарського каганату з багатою аланской сім'ї роботи художника Олега Федорова. Більш детально розбираючи головні убори тієї епохи мене осінило - ось звідки ростуть ноги у будьонівці!

Лев Бронштейн явно щось знав про хазарів ...

Комментировать

  Подписаться  
Уведомление о